OBSAM

Cerca al web de l'OBSAM

Arxiu d'actualitats ambientals

2017

Què li passa a la nacra? Ens trobem davant d’una extinció?

El catxalot a la Mediterrània, una cultura amenaçada

Jornada d’economia social: cap a la delimitació conceptual i el coneixement de la seva incidència a Menorca

Jornada tècnica socioeducativa de Menorca

Sistema d'Indicadors del Pla Territorial Insular (informe 2015)

2016

Desfent i fent preguntes. Cap a una millor comprensió de la realitat social de Menorca

Cap a la comprensió del fenomen de l’exclusió residencial a Menorca

Inventari de las poblacions del vermètid mediterrani Dendropoma lebeche a les costes de Balears

10 anys de prospecció ambiental a Menorca

Diries que cada vegada som més gent a Menorca?

20 anys d'una il·lusió

VIII Jornades d'etnobotànica en llengua catalana

Un nou format per al butlletí de conjuntura econòmica

2015

Menorca Marxa pel Clima el 29 de novembre. De casa a París

Per què un butlletí de conjuntura econòmica?

Rècord de mitjana mensual de persones a l’agost

Setmana de la Geodiversitat a la Reserva de Biosfera de Menorca

Entrega del projecte d'investigació de l'IME «Processat de carboni a les basses temporals de Menorca»

La gestió a llarg termini dels arbres urbans des del punt de vista de la sostenibilitat. El cas pràctic del port de Maó

2014

Manual d'interpretació d'hàbitats de Menorca

Simpòsium Experiències de Restauració d'Hàbitats i Conservació de la Biodiversitat

Quines serien les pèrdues de benestar derivades d'un vessament de petroli que afectés les platges de Menorca?

Cap a una gestió sostenible de l'aigua a la Reserva de Biosfera de Menorca

Prospeccions petrolieres al mar Balear

Sistema d'Indicadors del Pla Territorial Insular (informe 2012)

2013

Un decàleg per a la Reserva de Biosfera de Menorca en els seus 20 anys

Jornades sobre els 20 anys de la Reserva de Biosfera de Menorca

Reserva de Biosfera de Menorca: 20 anys

Actualització 2007 de la cartografia d'ocupació del territori

Actes en commemoració del Dia Mundial del Medi Ambient

Vessament de fangs contaminant davant la costa menorquina: el principi de precaució

L'Herbari General de Menorca es dóna a conéixer al món

2012

Rècord de persones sobre Menorca el passat mes d’agost

Projecte ASANT «Anàlisi socioambiental dels nuclis turístics de l’illa de Menorca»

Torrents de Menorca: duen aigua però, hi ha vida? (II)

Premi de Ciències Ambientals pel projecte de final de carrera «Anàlisi del metabolisme ambiental de nuclis turístics litorals: el cas de Menorca»

Quant de peix hi ha a Menorca?

Diàlegs davall s'aigua

Episodi meteorològic extraordinari a Menorca

La pressió humana diària del 2011 supera els màxims històrics tot i el marc internacional de crisi econòmica

Informe 2010 del Sistema d’Indicadors del PTI: estadístiques d’una dècada

2011

Considera que hi ha molta gent en aquesta platja?

Visita a l’IME d’un grup d’estudiants suecs del vaixell-escola Gunilla

Una temporada alta amb més persones que al 2010

Nou Mapa d'hàbitats forestals de Menorca

POSIMED: una xarxa de xarxes de seguiment de la posidònia

Campanya de voluntariat ambiental 2011 a l’OBSAM

El mes d’agost del 2010 hi va haver unes 8.000 persones més per dia que l’agost del 2009

Participació al Workshop “Indicators of sustainable tourism: scope and limitations in islands” de la Universitat de Còrsega

2010

Jornades sobre els 15 anys de la reserva de biosfera de Menorca

El port de Maó es converteix en un gran laboratori d’experimentació

Xerrada de l'OBSAM

Petits canvis en el panorama energètic de Menorca

El aumento del uso de veneno vuelve a hacer peligrar la supervivencia del milano real

Torrents de Menorca: duen aigua però, hi ha vida?

2009

L’OBSAM rep el Premi Antoni Monserrat al mèrit estadístic 2009

La posidònia i els ports; una relació impossible?

POSIMED: una xarxa de xarxes de seguiment de la posidònia

Campanya de voluntariat ambiental 2009 a l'OBSAM

Regeneració de platges o (re)generació d’impactes?

2008

L’OBSAM participa activament a les V Jornades de Medi Ambient de les Illes Balears

2007

Maó, un port natural?

L’eruga de l’alzina, una vella coneguda

2006

L’única població de pinastres de les Balears en perill

L’alga invasora Caulerpa racemosa arriba a Menorca

Nedar entre bòrns

Nivells d’afectació i tractaments contra la processionària del pi realitzats a Menorca durant el període 2003-2006

35 anys de processionària del pi a Menorca

2005

Menorca i Espanya lluny de complir el protocol de Kioto

Un cranc americà als torrents de Menorca

2004

Bon estat de conservació de les praderies de posidònia del litoral menorquí

Indicador de pressió humana diària de Menorca fins l'agost de 2004

Les 3 caixes d'arena

Arribada de dofins morts a les platges

Indicador de pressió humana diària de Menorca per l'any 2003

2003

La pressió automobilística a Menorca

2002

L'avanç del Pla Territorial

"Ha sortit varella"

Actualitat ambiental

La pressió automobilística a Menorca

L'OBSAM ha inclòs, en la darrera actualització d'aquesta pàgina, noves dades sobre mobilitat. La pressió automobilística d'un territori està molt relacionada amb l'estructura de la seva xarxa viària. El model de mobilitat adoptat a Menorca ve marcat per les característiques pròpies de les seves carreteres i per l'activitat econòmica, especialitzada en l'activitat turística. Aquests trets ens mostren un model de mobilitat caracteritzat per una acusada estacionalitat, que es veu reflectida en les densitats de vehicles de les carreteres de l'illa.

Menorca té un dels índex de motorització (nombre de vehicles en relació a la població de dret) dels més alts d'Espanya. L'any 2001 era de 0,93 vehicles per habitant. Podem afinar l'indicador mirant el nombre de turismes que pertoquen a cada habitant entre 20 i 80 anys d'edat, perquè acotem la població a edats raonables per disposar de cotxe propi i per altra banda no tenim en compte els vehicles que s'utilitzen per treballar, com autobusos, camions, etc. El resultat obtingut l'any 2001 és de 0,96 turismes per habitant d'entre 20 i 80 anys. És a dir, quasi bé un turisme per persona de dret. Això, en part, és un reflex d'una altra qüestió característica de Menorca: el dèficit acusat de transport públic i un sistema d'assentaments d'alta especialització funcional que s'ha anat desenvolupant en les darreres dècades. Les persones tenen la necessitat de desplaçar-se per anar a treballar, per comprar, per accedir als serveis, per motius d'oci, etc., i pràcticament sempre ho han de fer amb el vehicle propi, sense alternatives.

Durant la temporada turística la població de l'illa augmenta considerablement (l'agost del 2002 hi havia una mitjana diària de 174.446 persones damunt Menorca, mentre que el desembre del mateix any s'havia reduït a 60.987 persones). Aquest fort augment de població també es nota a les carreteres que sofreixen una forta intensificació del seu trànsit. Al nombre habitual de cotxes en circulació de l'hivern hi hem d'afegir tots els relacionats amb l'augment d'activitat econòmica: cotxes de lloguer, desplaçaments de persones per anar a treballar, més autobusos, vehicles d'aprovisionament dels comerços i altres transports, etc.

Per analitzar aquest problema, l'OBSAM ha obtingut les dades corresponents i ha elaborat dos indicadors: 1) les Intensitats Mitjanes Diàries (IMD) i, 2) el Parc mòbil mensual de turismes:

També hem estudiat l'evolució del parc de turismes de Menorca i la seva relació amb la població de dret de 20 a 80 anys, entre 1996 i 2001.

El parc de turismes de Menorca s'ha incrementat en un 31,53 % entre el 1996 i el 2001. Aquest increment ha anat en paral·lel a l'augment de les Intensitats Mitjanes Diàries (IMD), que s'han incrementat en un 31,94 %. Per tant, apareix una correspondència entre els turismes matriculats a Menorca i els que han circulat a l'illa. En canvi, la població de dret només ha augmentat en un 12,37 %. Per tant, aquest augment més que proporcional pot indicar: a) un augment del nombre de cotxes per família, b) un augment de cotxes matriculats a l'illa destinats a la flota de turismes de lloguer.

Aquests indicadors ens permeten tenir una idea de la dimensió del fenomen d'augment de vehicles motoritzats sobre un territori constant. Els problemes que se'n deriven són tant de caràcter local (saturació de les carreteres, congestió de la mobilitat urbana, dèficit d'aparcament, contaminació acústica...) com de contribució als canvis globals (emissions de CO2 d'origen fòssil).

 

OBSAM,
abril de 2003

OBSAM
Camí des Castell, 28 1r pis
07702 Maó (Spain)
Tel. (+34) 971 351 500
Fax (+34) 971 351 642
a/e: adm.obsam@cime.es

Logotip de l'OBSAM

Institut Menorquí d'Estudis

MAB Menorca Reserva de Biosfera

©2003-2017 Observatori Socioambiental de Menorca  ·  Disseny de Quadratí